Ældretilsynet skal være en hjælper

06-11-2024

Indlæg i Avisen Danmark af ældreminister Mette Kierkgaard.

I alle eventyr er der modstandere og hjælpere. Det nye ældretilsyn skal være en hjælper, som landets plejehjem og hjemmepleje har lyst til at ringe til, når de har brug for en hjælpende hånd.

Det kan eksempelvis være, at der er begyndende tegn på forråelse blandt personalet, som ledelsen gerne vil have hjælp til at tage i opløbet. Eller der ønskes en dialog om håndtering af udfordringer med nye beboertyper eller mennesker med demens.

Vi lægger med andre ord op til, at det nye ældretilsyn skal være lærende og dialogbaseret. Alt for længe har skemaer og kontrol fyldt for meget i ældreplejen og skygget for nærværet og plejen. Med den nye ældretilsynslov tager vi et opgør med bureaukratiet ved at forenkle og nedlægge overlappende tilsyn og fokusere tilsynets kræfter, hvor der er egentlige udfordringer eller risiko for det.

Forandringen vil frigive tid for chefer og medarbejdere, der i stedet kan koncentrere sig om at passe godt på vores ældre. Omlægningen betyder, at regeringen og aftalekredsen bag Ældrereformen har aftalt at erstatte det statslige tilsyn og kommunernes årlige planlagte tilsyn på ældreområdet med et nyt lærende og tværkommunalt ældretilsyn, der som udgangspunkt kun skal komme på planlagt tilsynsbesøg hvert 5. år.

Samtidig oprettes Ældrelinjen, som beboere, medarbejdere, ledere, pårørende kan henvende sig anonymt til for at råbe vagt i gevær, hvis der er et sted, hvor problemer ikke har været mulige at løse lokalt. Ældrelinjen vil medvirke til at understøtte en kultur med åbenhed og gennemsigtighed og give ældretilsynet mulighed for at reagere på bekymringerne i rette tid.

Rent konkret betyder det, at tilsynstrykket for planlagte besøg vil falde fra 110 procent til 20 procent. Det nye tværkommunale tilsyn skal varetage både de planlagte tilsynsbesøg og de reaktive tilsyn, som kommer på baggrund af henvendelser til eller fra plejehjem og hjemmepleje, der har ringet efter hjælp.

Forslaget har mødt kritik. Det udlægges som, at tilsynet udvandes. Det er forkert. Ældretilsynet bliver risikobaseret, så vi bruger kræfterne, hvor der er behov, og hvor der ønskes hjælp. Målet er læring og dialog om udfordringer for at opnå den bedste ældrepleje. Og med Ældrelinjen sikrer vi netop en tryg kanal at henvende sig til, så problemerne kan blive håndteret i tide.

Min opfordring skal derfor være at tage godt imod det nye ældretilsyn, som skal være de ældres væbner og de ansattes hjælper.