Anmodningen til ministeriet
Indstillingen sendes til departementschefen i Ældreministeriet.
Den skriftlige anmodning til departementschefen skal indeholde:
-
den indstilledes fulde navn, adresse, stillingsbetegnelse, mailadresse, samt fødselsdato (gerne cpr.nr.)
-
redegørelse for, at den indstillede har ydet en helt særlig fortjenstfuld indsats
-
CV, herunder oplyse, hvor længe den indstillede har haft sit hverv
- hvem ordenen skal sendes til, hvis der ønskes overrækkelse
Anmodninger til Dannebrogordenens Ridderkors, der indeholder følsomme personoplysninger, fx oplysning om politisk overbevisning og/eller oplysning om cpr-nummer, skal sendes sikkert til Ældreministeriet på post@aeldremin.dk.
Sagsbehandlingstiden
Det tager gennemsnitligt 6-8 måneder at behandle en anmodning. Der skal dog påregnes 1-2 ekstra måneder i forbindelse med sommerferieperioder.
Anmodningen skal sendes til ministeriet, mens det hverv eller arbejde, som begrundes for en dekorering, består, eller som undtagelse meget kort tid efter ophør (max. 3 måneder).
Ved eventuelle tvivlsspørgsmål vil ministeriet kontakte indstiller.
Sagsbehandlingen
Anmodningen kan sendes til Ældreministeriet via sudy@aeldremin.dk, eller via post til Ældreministeriet, Holbergsgade 6, 1057 København K.
Hvis departementschefen imødekommer en anmodning om dekorering, sendes en samtykkeerklæring til den indstillede, således at ministeriet kan indhente oplysninger fra kriminalregistret.
Hvis der ikke er relevante oplysninger om den indstillede i kriminalregistret, sender departementschefen indstillingen til Hans Majestæt Kongen.
Det er Hans Majestæt Kongen, der tager endelig stilling til eventuel tildeling af en orden. Den indstillede får direkte besked fra Ordenskapitlet, hvis indstillingen bliver imødekommet.
Audiens
Gå til side om offentlig audiens på Kongehusets hjemmeside
Ved tyveri eller tab af ordenen
Gå til information på Kongehusets hjemmeside om, hvordan du skal forholde dig i tilfælde af tab eller tyveri af ordener
Kontakt
Susan Dyhr (sudy@aeldremin.dk)